عوارض رژیم فستینگ

عوارض رژیم فستینگ سرویس پرداخت شناسه دار زرین پال
کالری شمار بروکلی > تغذیه > عوارض رژیم فستینگ

رژیم فستینگ فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی مانند گرسنگی، سردرد، خستگی و مشکلات خلقی را به همراه داشته باشد. رعایت صحیح آن مهم است، در غیر این صورت ممکن است منجر به سوء تغذیه شود.در ادامه به طور کامل درباره عوارض رژیم فستینگ صحبت شده است.

رژیم فستینگ اصطلاحی است که مردم برای توصیف الگوهای غذایی استفاده می‌کنند که شامل دوره‌های منظم روزه داری با کالری بسیار کم یا بدون کالری است.

رژیم فستینگ فواید زیادی برای سلامت جسمی دارد، از جمله: 

  • کاهش وزن
  • کاهش عوامل خطر بیماری قلبی
  • فشار خون پایین
  • بهبود حساسیت به انسولین
  • کاهش نشانگرهای استرس اکسیداتیو
  • بهبود کنترل قند خون

اگر علاقه مند به امتحان کردن رژیم فستینگ هستید، احتمالاً دوست دارید بدانید آیا عوارض جانبی دارد یا خیر.

رژیم فستینگ برای اکثر مردم بی خطر است. با این حال، عوارض جانبی جزئی هم دارد. به علاوه، این انتخاب برای همه مناسب نیست.

در این مقاله 9 مورد از عوارض جانبی رژیم فستینگ آورده شده است.

1. گرسنگی و هوس

گرسنگی یکی از شایع ترین عوارض جانبی مربوط به رژیم فستینگ است.

وقتی کالری دریافتی خود را کاهش می‌دهید یا دوره‌های طولانی را بدون دریافت کالری می‌گذرانید، ممکن است افزایش گرسنگی را تجربه کنید.

2. سردرد و سبکی سر

سردرد یکی از عوارض جانبی رایج رژیم فستینگ است که معمولاً در چند روز اول روزه داری رخ می‌دهد.

افرادی که معمولاً سردرد می‌گیرند، در مقایسه با افرادی که سردرد ندارند، بیشتر در طول روزه‌داری دچار سردرد می‌شوند.

قند خون پایین و ترک کافئین ممکن است موجب سردرد در طول روزه‌داری متناوب شود.

3. مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی – از جمله یبوست، اسهال، حالت تهوع و نفخ – علائمی هستند که ممکن است در رژیم فستینگ با آن مواجه شوید.

کاهش مصرف غذا همراه با برخی از رژیم‌های فستینگ ممکن است بر هضم شما تأثیر منفی بگذارد و باعث یبوست و سایر عوارض جانبی شود. به علاوه، تغییر در رژیم غذایی مرتبط با رژیم فستینگ ممکن است باعث نفخ و اسهال شود.

مطالعه بیشتر:  خطرات توصیه های تغذیه غلط

کم آبی، یکی دیگر از عوارض جانبی رایج مربوط به رژیم فستینگ، یبوست را بدتر می‌کند. به همین دلیل، در رژیم فستینگ هیدراته ماندن ضروری است.

انتخاب غذاهای غنی از مواد مغذی و غنی از فیبر نیز ممکن است به جلوگیری از یبوست کمک کنند.

4. تحریک پذیری و سایر تغییرات خلقی

برخی از افراد ممکن است در رژیم فستینگ، تحریک پذیری و سایر اختلالات خلقی را تجربه کنند. وقتی قند خون شما پایین است، ممکن است باعث تحریک شما شود.

قند خون پایین یا هیپوگلیسمی در طول دوره‌های محدودیت کالری یا در طول دوره‌های ناشتا رخ می‌دهد. این منجر به تحریک پذیری، اضطراب و تمرکز ضعیف می‌شود.

5. خستگی و انرژی کم

برخی از افرادی که روش‌های مختلف رژیم فستینگ را امتحان می‌کنند، خستگی و سطوح انرژی پایین را تجربه می‌کنند.

قند خون پایین مربوط به رژیم فستینگ، باعث احساس خستگی و ضعف در شما می‌شود. به علاوه، رژیم فستینگ ممکن است منجر به اختلالات خواب در برخی افراد و خستگی در طول روز شود.

6. بوی بد دهان

بوی بد دهان یک عارضه جانبی ناخوشایند است که در برخی افراد در طول رژیم فستینگ رخ می‌دهد. این ناشی از کمبود جریان بزاق و افزایش استون در تنفس است.

روزه داری باعث می‌شود بدن شما از چربی برای سوخت استفاده کند. استون یک محصول جانبی متابولیسم چربی است، بنابراین در هنگام روزه داری در خون و تنفس شما افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، کم آبی – یک علامت مرتبط با رژیم فستینگ – باعث خشکی دهان و منجر به بوی بد دهان می‌شود.

7. اختلالات خواب

اختلالات خواب، مانند ناتوانی در به خواب رفتن یا خواب ماندن، از شایع ترین عوارض جانبی مرتبط با رژیم فستینگ هستند.

خستگی ممکن است در روزهای اولیه رژیم فستینگ شایع تر باشد زیرا بدن شما مقادیر زیادی نمک و آب را از طریق ادرار دفع می‌کند که منجر به کم آبی و سطوح پایین نمک نیز می‌شود.

8. کم آبی بدن

همانطور که در بالا ذکر شد، در روزهای اولیه روزه داری، بدن مقادیر زیادی آب و نمک در ادرار ترشح می‌کند. این فرآیند به عنوان دیورز طبیعی یا ناتریورز روزه شناخته می‌شود.

مطالعه بیشتر:  کتوژنیک تنبل

اگر این اتفاق برای شما بیفتد و مایعات و الکترولیت‌هایی را که از طریق ادرار از دست داده‌اید جایگزین نکنید، ممکن است دچار کم آبی شوید.

علاوه بر این، افرادی که رژیم فستینگ می‌گیرند ممکن است نوشیدنی را فراموش کنند یا به اندازه کافی ننوشند. این ممکن است به ویژه زمانی که برای اولین بار رژیم فستینگ را شروع می‌کنید، رایج باشد.

برای هیدراته ماندن، در طول روز آب بنوشید و رنگ ادرار خود را کنترل کنید. در حالت ایده آل، باید رنگ زرد کم رنگ باشد. ادرار تیره رنگ نشان دهنده کم آبی بدن شما است.

9. سوء تغذیه

رژیم فستینگ اگر به درستی انجام نشود، منجر به سوء تغذیه می‌شود.

اگر فردی در دوره‌های بسیار طولانی روزه داری باشد و مواد مغذی کافی به بدن خود نرساند، دچار سوء تغذیه می‌شود. همین امر در مورد رژیم‌های غذایی محدود کننده انرژی که برنامه ریزی ضعیفی دارند نیز صدق می‌کند.

مردم به طور کلی می‌توانند نیازهای کالری و مواد مغذی خود را در انواع مختلف رژیم‌های فستینگ برآورده کنند.

با این حال، اگر رژیم فستینگ خود را به دقت برنامه ریزی نکنید یا برای مدت طولانی تمرین نکنید یا عمدا کالری را به حد افراطی محدود کنید، ممکن است سوءتغذیه همراه با سایر عوارض سلامتی را تجربه کنید.

به همین دلیل است که داشتن یک رژیم غذایی کامل و مغذی در حین رژیم فستینگ ضروری است. مطمئن شوید که هرگز کالری دریافتی خود را بیش از حد محدود نکنید.

یک متخصص تغذیه که در رژیم فستینگ تجربه دارد، می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌ای صحیح داشته باشید که تعداد مناسب کالری و مقادیر مناسب مواد مغذی را برای شما فراهم کند.

با بروکلی میزان دقیق کالری مصرفی، ایجاد تعادل در مصرف وعده‌های غذایی، رسیدن به وزن ایده آل و رژیم غذایی سالم را دریافت کنید.

اپلیکیشن کالری‌ شمار بروکلی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها