چرا ماهیچه ها مهم هستند؟

چرا ماهیچه ها مهم هستند؟ سرویس پرداخت شناسه دار زرین پال
کالری شمار بروکلی > سلامتی > چرا ماهیچه ها مهم هستند؟

ماهیچه‌ها و رشته‌های عصبی به فرد اجازه‌ی حرکت می‌دهند و اندام‌های داخلی را قادر به انجام فعالیت می‌کنند.

بیش از 600 ماهیچه در بدن انسان وجود دارد. نوعی بافت الاستیک هر عضله را تشکیل می‌دهد که از هزاران یا ده‌ها هزار رشته ماهیچه‌ای کوچک تشکیل شده است. هر فیبر شامل رشته‌های ریز زیادی به نام فیبریل است.

انواع عضله

انسان و سایر مهره داران دارای سه نوع عضله هستند:

  • اسکلتی
  • صاف
  • قلبی

ماهیچه‌های اسکلتی

ماهیچه‌های اسکلتی قسمت‌های خارجی بدن و اندام‌ها را حرکت می‌دهند. استخوان‌ها را می‌پوشانند و به بدن شکل می‌دهند.

از آنجایی که عضلات اسکلتی فقط در یک جهت کشیده می‌شوند، آنها به صورت جفت کار می‌کنند. هنگامی که یک عضله در جفت منقبض می‌شود، دیگری منبسط می‌شود و این حرکت را تسهیل می‌کند.

ماهیچه‌ها به تاندون‌های قوی متصل می‌شوند. تاندون‌ها روی مفاصل امتداد می‌یابند و این به پایدار ماندن مفاصل کمک می‌کند. فردی که از سلامت خوبی برخوردار است به طور آگاهانه عضلات اسکلتی خود را کنترل می‌کند.

اکثر حرکات قابل مشاهده بدن – مانند دویدن، راه رفتن، صحبت کردن و حرکت دادن چشم‌ها، سر، اندام‌ها یا انگشتان – زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌های اسکلتی منقبض می‌شوند.

عضلات اسکلتی همچنین تمام حالات چهره از جمله لبخند، اخم‌ها و حرکات دهان و زبان را کنترل می‌کنند.

ماهیچه های صاف

ماهیچه‌های صاف مسئول حرکات در معده، روده‌ها، رگ‌های خونی و اندام‌های توخالی هستند. ماهیچه‌های صاف روده را ماهیچه‌های احشایی نیز می‌نامند.

این ماهیچه‌ها به طور خودکار کار می‌کنند، بدون اینکه فرد از استفاده از آنها بی خبر باشد. بر خلاف عضلات اسکلتی، غیر ارادی هستند.

بسیاری از حرکات مختلف بدن به انقباضات ماهیچه صاف بستگی دارد. اینها شامل دیواره‌های روده است که غذا را به جلو می‌راند، رحم در حین زایمان منقبض می‌شود و مردمک‌ها کوچک و منبسط می‌شوند تا میزان نور موجود را در خود جای دهند.

ماهیچه‌های صاف در دیواره‌های مثانه و برونش‌ها نیز وجود دارند

ماهیچه‌های قلبی

ماهیچه‌های قلبی مسئول ضربان قلب هستند و فقط در قلب وجود دارند.

این ماهیچه‌ها به طور خودکار و بدون توقف در روز و شب کار می‌کنند. آنها از نظر ساختار شبیه به عضلات اسکلتی هستند، بنابراین پزشکان گاهی اوقات آنها را به عنوان ماهیچه‌های مخطط طبقه بندی می‌کنند.

ماهیچه‌های قلب منقبض می‌شوند تا قلب بتواند خون را فشار دهد و سپس شل شود تا دوباره پر از خون شود.

چه مشکلی در عضلات وجود دارد؟

طیف گسترده‌ای از مشکلات در عضلات ایجاد می‌شود.

مطالعه بیشتر:  بهترین زمان برای یوگا

برخی از موارد رایج عبارتند از:

گرفتگی عضلانی یا اسب چارلی: این گرفتگی‌ها ناشی از کم آبی بدن، سطوح پایین پتاسیم یا منیزیم، برخی اختلالات عصبی یا متابولیک و برخی داروها می‌باشد.

ناهنجاری‌های مادرزادی عضلانی: برخی از افراد با ماهیچه‌ها یا گروه‌هایی از عضلات متولد می‌شوند که به درستی رشد نکرده‌اند. این ناهنجاری‌ها می‌توانند یک مشکل مجزا یا بخشی از یک سندرم باشند.

ضعف عضلانی: مشکلات سیستم عصبی در انتقال پیام‌ها بین مغز و ماهیچه‌ها اختلال ایجاد می‌کند.

ضعف عضلانی

ضعف عضلانی بر افراد مبتلا به اختلال عملکرد نورون حرکتی فوقانی یا تحتانی یا شرایطی مانند میاستنی گراویس که بر ناحیه‌ای که اعصاب به عضله می‌پیوندند تأثیر می‌گذارد. سکته مغزی، فشردگی نخاع و مولتیپل اسکلروزیس همگی منجر به ضعف عضلانی می‌شوند.

اگر فردی برای ضعف عضلانی به دنبال کمک پزشکی باشد، پزشک یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا آزمایشات اضافی لازم است یا خیر، قدرت عضلات فرد را ارزیابی می‌کند.

اگر پزشک شواهدی از ضعف عضلانی پیدا کند، ممکن است آزمایشاتی را برای شناسایی مشکل زمینه‌ای تجویز کند. درمان به علت آن بستگی دارد.

اگر درد عضلانی وجود داشته باشد، ممکن است نشانه عفونت یا آسیب باشد.

فرد معمولا علائم آسیب عضلانی را با استفاده از روش RICE تسکین می‌دهد:

استراحت: فعالیت بدنی نکنید.

یخ: یک کیسه یخ را به مدت 20 دقیقه چند بار در روز استفاده کنید.

فشرده سازی: بانداژ فشاری تورم را کاهش می‌دهد.

ارتفاع: قسمت آسیب دیده بدن را برای کاهش تورم بالا بیاورید.

اگر فردی دچار درد شدید و بدون دلیل عضلانی یا ضعف عضلانی شود، به خصوص اگر در تنفس نیز مشکل داشته باشد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند.

رشد عضلات از طریق ورزش

توسعه عضلات از طریق ورزش تعادل، سلامت استخوان و انعطاف پذیری را بهبود می‌بخشد و قدرت و استقامت را افزایش می‌دهد.

افراد می‌توانند از میان طیف گسترده‌ای از گزینه‌های فعالیت بدنی انتخاب کنند، اما دو نوع اصلی ورزش وجود دارد: هوازی و بی هوازی.

ورزش هوازی

جلسات تمرین هوازی معمولاً طولانی مدت هستند و به سطوح متوسط به پایین فعالیت نیاز دارند. این نوع تمرین مستلزم آن است که بدن از ماهیچه‌ها در کمتر از حداکثر ظرفیت خود استفاده کند. ماراتن نمونه‌ای از یک فعالیت هوازی با مدت زمان بسیار طولانی است.

فعالیت‌های هوازی عمدتاً به سیستم هوازی یا اکسیژن بدن بستگی دارد. آنها از نسبت بیشتری از فیبرهای عضلانی کند انقباض استفاده می‌کنند. مصرف انرژی از کربوهیدرات، چربی و پروتئین ناشی می‌شود و بدن مقادیر زیادی اکسیژن و اسید لاکتیک بسیار کمی تولید می‌کند.

مطالعه بیشتر:  چگونه ویتامین ب جذب کنیم ؟

ورزش بی هوازی

در طول تمرینات بی هوازی، ماهیچه‌ها به شدت در سطحی نزدیک به حداکثر قدرت خود منقبض می‌شوند. ورزشکارانی که قصد دارند سرعت و قدرت خود را بهبود بخشند، بیشتر بر روی این نوع تمرین تمرکز خواهند کرد.

یک فعالیت بی هوازی منفرد از چند ثانیه تا حداکثر 2 دقیقه طول می‌کشد. به عنوان مثال می‌توان به وزنه برداری، دوی سرعت، صعود و طناب زدن اشاره کرد.

ورزش‌های بی هوازی از فیبرهای عضلانی سریع انقباض بیشتری استفاده می‌کنند. منابع اصلی سوخت ATP یا گلوکز هستند و بدن از اکسیژن، چربی و پروتئین کمتری استفاده می‌کند. این نوع فعالیت مقادیر زیادی اسید لاکتیک تولید می‌کند.

تمرینات بی هوازی بدن را قوی می‌کند، اما تمرینات هوازی آن را قوی تر می‌کند.

برای حفظ سلامت ماهیچه‌ها، مهم است که به طور منظم ورزش کنید و در صورت امکان از یک رژیم غذایی مغذی و متعادل استفاده کنید.

انجام تمرینات تقویت کننده عضلات برای گروه‌های عضلانی اصلی – یعنی پاها، باسن، سینه، شکم، پشت، شانه‌ها و بازوها- حداقل دو بار در هفته توصیه می‌شود.

افراد می‌توانند با بلند کردن وزنه، استفاده از نوار مقاومتی یا انجام کارهای روزمره مانند باغبانی یا حمل مواد غذایی سنگین، ماهیچه‌ها را تقویت کنند.

پروتئین، کربوهیدرات و چربی برای ساخت عضلات ضروری هستند.

کربوهیدرات‌های با کیفیت خوب و کم چرب، مانند نان سبوس دار، به علاوه شیر یا ماست کم چرب را توصیه می‌شود. اگرچه فیبر مهم است، اما قبل یا در حین ورزش از مصرف غذاهای پرفیبر خودداری کنید.

خلاصه

بدن انسان شامل صدها ماهیچه است که سه نوع مختلف از آنها وجود دارد. هر نوع ماهیچه نقش متفاوتی در کمک به حرکت و عملکرد صحیح بدن ایفا می‌کند.

گرفتگی و ضعف عضلانی نشان دهنده یک وضعیت پزشکی یا آسیب می‌باشد. برخی از افراد با گروه‌های عضلانی متولد می‌شوند که به درستی رشد نکرده‌اند.

متخصصان پزشکی ورزش را برای توسعه قدرت عضلانی توصیه می‌کنند. حفظ قدرت در عضلات برای عوامل مختلفی از جمله تعادل، انعطاف پذیری و سلامت استخوان مهم است.

با بروکلی میزان دقیق کالری مصرفی، ایجاد تعادل در مصرف وعده‌های غذایی، رسیدن به وزن ایده آل و رژیم غذایی سالم را دریافت کنید.

اپلیکیشن کالری‌ شمار بروکلی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها