عوارض رژیم کتوژنیک

عوارض رژیم کتوژنیک سرویس پرداخت شناسه دار زرین پال
کالری شمار بروکلی > سلامتی > عوارض رژیم کتوژنیک

به نظر می‌رسد این روزها همه از رژیم کتو تعریف می‌کنند. اما اگر به این رژیم فکر می‌کنید، احتمالاً می‌خواهید قبل از اینکه تصمیم به انجام آن بگیرید، در مورد عوارض رژیم کتوژنیک بدانید.

رژیم کتو مستلزم پیروی از یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب است تا بدن شما را در یک حالت متابولیک به نام کتوز قرار دهد. این کار باعث می‌شود بدن شما چربی بیشتری بسوزاند.

رژیم کتوژنیک قطعاً می‌تواند منجر به کاهش میل جنسی در هنگام شروع رژیم شود، زیرا رژیم گیرنده علائم ترک کربوهیدرات و احتمالاً آنفولانزای کتو را تجربه می‌کند.

هنگامی که علائم ترک و آنفولانزا از بین برود و رژیم گیرنده با سبک زندگی کم کربوهیدرات سازگار شود، به احتمال زیاد میل جنسی دوباره تنظیم می‌شود و به طور بالقوه در نتیجه کاهش وزن از رژیم غذایی بهتر از قبل خواهد شد.

این رژیم در ابتدا برای یک هدف پزشکی برای کمک به افراد مبتلا به صرع ایجاد شد.

با این حال، برخی از عوارض رژیم کتوژنیک وجود دارد که به خوبی شناخته شده است و هر فرد مشتاق رژیم کتو باید برای آن آماده شود.

بعضی از عوارض رژیم کتوژنیک در زیر آورده شده است:

آنفولانزای کتو

اکثر مردم از قبل در مورد آنفولانزای کتو می‌دانند که ممکن است با شروع رژیم غذایی اتفاق بیفتد. این نتیجه سازگاری بدن با حالت کم کربوهیدرات است. کاهش مصرف کربوهیدرات بدن را وادار می‌کند که به جای گلوکز، کتون‌ها را برای انرژی بسوزاند. هنگامی که بدن در حالت کتوز قرار گرفت – به جای گلوکز چربی می‌سوزاند – رژیم کتو کار می‌کند. اما ممکن است در ابتدا احساس خوبی نداشته باشید، از این رو اصطلاح آنفولانزای کتو به آن گفته می‌شود.

علائم آنفولانزای کتو شامل همه چیز از سردرد، ضعف و تحریک پذیری گرفته تا یبوست، حالت تهوع و استفراغ می‌باشد.

با شروع رژیم کتو، بدن از استفاده از شکر به عنوان منبع انرژی به استفاده از چربی ذخیره شده در بدن تغییر می‌کند. در فرآیند تجزیه چربی، بدن کتون تولید می‌کند که سپس توسط بدن از طریق تکرر و افزایش ادرار دفع می‌شود. این ممکن است منجر به کم آبی بدن و علائمی شبیه آنفولانزا، مانند خستگی، سرگیجه، تحریک پذیری، حالت تهوع و درد عضلانی شود.

با این تکرر ادرار، از دست دادن اجتناب ناپذیر الکترولیت‌ها نیز وجود دارد که این علائم را تشدید می‌کند. علاوه بر این، از آنجایی که کربوهیدرات‌ها منبع انرژی و تحریک هستند، حذف این منبع انرژی منجر به افزایش میل به قند، مه مغزی و مشکل در تمرکز می‌شود.

برای اکثر افراد، آنفولانزای کتو فقط حدود یک هفته طول می‌کشد.

آسیب کلیه و قلب

بدن با افزایش ادرار، الکترولیت و مایعات کمی دارد، و الکترولیت‌هایی مانند سدیم، منیزیم و پتاسیم را از دست می‌دهد. این موضوع افراد را مستعد آسیب حاد کلیه می‌کند.

کم آبی جدی است و ممکن است منجر به سبکی سر، آسیب کلیه یا سنگ کلیه شود.

این موضوع ممکن است رژیم گیرنده را در معرض خطر آریتمی قلبی قرار دهد، زیرا الکترولیت‌ها برای ضربان طبیعی قلب ضروری هستند.

کمبود الکترولیت جدی است و ممکن است منجر به ضربان قلب نامنظم شود که می‌تواند کشنده باشد.

الگوهای رژیم یویو

رژیم کتو همچنین می‌تواند به رژیم غذایی یویو منجر شود، زیرا افراد در ماندن دائمی در رژیم غذایی محدود مشکل دارند. که می‌تواند اثرات منفی دیگری بر بدن داشته باشد که این هم از عوارض رژیم کتوژنیک می‌شود.

اگر تلاش برای رفتن به کتو باعث یویو می‌شود یعنی رژیم‌ را ترک و دوباره آن را ادامه می‌دهید، این تأثیرات مرتبط با نوسانات وزن و افزایش خطر مرگ و میر دارد.

عوارض جانبی رژیم کتوژنیک

سایر عوارض جانبی می‌تواند شامل بوی بد دهان، خستگی، یبوست، چرخه‌های قاعدگی نامنظم، کاهش تراکم استخوان و مشکلات خواب باشد.

اثرات دیگری نیز وجود دارد که به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند، بیشتر به این دلیل که ردیابی رژیم‌های غذایی به صورت طولانی مدت برای یافتن اثرات ماندگار برنامه غذایی سخت است.

مشکلات تغذیه‌ای رژیم کتوژنیک

در میان متخصصان سلامت این ترس وجود دارد که مصرف چنین چربی‌های ناسالم تأثیر منفی طولانی‌مدتی داشته باشد. کاهش وزن معمولا داده‌ها را در کوتاه مدت نشان می‌دهد و خیلی دقیق نیست. این به این دلیل است که وقتی افراد دارای اضافه وزن، صرف نظر از اینکه چگونه این کار را انجام می‌دهند، وزن کم می‌کنند، معمولا چربی خون و سطح گلوکز خون بهتری دارند.

رژیم کتو همچنین دارای میوه‌ها، سبزیجات، غلات و حبوبات خاصی است که عموماً سالم هستند. بدون این غذاها، افرادی که رژیم دارند می‌توانند فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی خاص و مواد شیمیایی گیاهی را که فقط در این غذاها وجود دارند، از دست بدهند که تأثیرات قابل توجهی بر سلامت انسان در دراز مدت دارد، مانند تحلیل استخوان و افزایش خطر بیماری‌های مزمن.

رژیم‌های غذایی غنی از غذاهای گیاهی کامل با سطوح پایین‌تر بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، بیماری آلزایمر، بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت نوع 2 مرتبط است. بنابراین، آیا مردم می‌خواهند سلامت طولانی مدت خود را به خطر بیاندازند تا سریعتر وزن کم کنند؟

آیا رژیم کتوژنیک برای همه است؟

همه بیماران کاندیدای مناسبی برای رژیم کتوژنیک نیستند، به ویژه بیمارانی که دارای بیماری‌های مزمن مانند فشار خون بالا، دیابت یا سایر بیماری‌هایی هستند که ممکن است نتیجه رژیم قبلی باشد.

این رژیم  منجر به تغییرات بزرگی در سیستم متابولیک و سایر سیستم‌های بدن بسیاری از افراد می‌شود، به طوری که رعایت رژیم غذایی ممکن است اثربخشی داروی فرد را نیز تغییر دهد.

بیماران هنگام شروع رژیم کتوژنیک به دلیل محدودیت رژیم غذایی نیاز به ارزیابی و نظارت توسط پزشک دارند. آنها ممکن است نیاز به شروع مکمل‌های الکترولیت یا تغییر هر دوز دارویی روزانه‌ای که مصرف می‌کنند داشته باشند. صحبت با پزشک قبل از شروع یک ایده هوشمندانه است.

آیا رژیم کتو را انتخاب کردید؟

 قبل از شروع باید مصرف آب خود را افزایش دهید.

برخی از بیماران ممکن است نیاز به مکمل سدیم داشته باشند، تا زمانی که مشکل فشار خون نداشته باشند. برخی حتی ممکن است به مکمل پتاسیم نسخه‌ای نیاز داشته باشند. تمام بیماران رژیم کتو را با مکمل منیزیم شروع می‌کنند، زیرا این الکترولیت کم خطر است و بیش از حد مصرف می‌شود. افرادی که رژیم کتو دارند در صورت ادامه مشکلات هیدراتاسیون ممکن است مجبور به افزایش مصرف کربوهیدرات خود شوند.

سخن آخر

در این مقاله در مورد عوارض رژیم کتوژنیک صحبت شده است.

کتو یک رژیم غذایی طولانی مدت عالی نیست، زیرا یک رژیم غذایی متعادل نیست. رژیم غذایی بدون میوه و سبزیجات منجر به کمبود درازمدت ریزمغذی‌ها می‌شود که می‌تواند عواقب دیگری داشته باشد.

رژیم کتو برای کاهش چربی کوتاه مدت استفاده می‌شود تا زمانی که بیمار تحت نظارت پزشکی باشد. اما این یک راه حل دائمی کاهش وزن یا حفظ وزن نیست.

رژیم کتو یک روش بسیار موفق برای کاهش وزن سریع است، تا زمانی که با خیال راحت انجام شود، شما نباید مشکلات بزرگتری برای حل مشکل کوچکتر ایجاد کنید.

با بروکلی میزان دقیق کالری مصرفی، ایجاد تعادل در مصرف وعده‌های غذایی، رسیدن به وزن ایده آل و رژیم غذایی سالم را دریافت کنید.

اپلیکیشن کالری‌ شمار بروکلی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها