رژیم کتوژنیک برای دیابت و پیش دیابت

رژیم کتوژنیک برای دیابت و پیش دیابت سرویس پرداخت شناسه دار زرین پال
کالری شمار بروکلی > تغذیه > رژیم کتوژنیک برای دیابت و پیش دیابت

رژیم کتوژنیک اخیراً به عنوان استراتژی‌هایی برای معکوس کردن پیش دیابت (اختلال تحمل گلوکز) توجه زیادی را به خود جلب کرده است. کربوهیدرات‌های موجود در رژیم غذایی شما که کالری را تامین می‌کنند شامل قند و نشاسته است. نشاسته در غلات و آرد، لوبیا و سبزیجات نشاسته‌ای وجود دارد. قندهای اضافه شده شامل قندهای موجود در شیرینی‌ها، غذاهای شیرین شده مانند بلغور جو دوسر طعم دار و سس گوجه فرنگی و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر مانند نوشابه است که در صورت حساسیت به انسولین خطرناک می‌باشد. قندهای طبیعی نیز وجود دارد که در غذاهای مغذی مانند لبنیات و میوه‌ها یافت می‌شود.در ادامه درباره رژیم کتوژنیک برای دیابت و پیش دیابت صحبت می‌کنیم.

دیابت با تغییرات متابولیسم، قند خون بالا و اختلال در عملکرد انسولین مشخص می‌شود.

رژیم کتوژنیک به شما در کاهش چربی اضافی کمک می‌کند، که ارتباط نزدیکی با دیابت نوع 2، پیش دیابت و سندرم متابولیک دارد.

رژیم کتوژنیک حساسیت به انسولین را تا 75 درصد بهبود می‌بخشد.

یک مطالعه کوچک در زنان مبتلا به دیابت نوع 2  نشان داد که پیروی از یک رژیم غذایی کتوژنیک به مدت 90 روز به طور قابل توجهی سطح هموگلوبین A1C را کاهش می‌دهد، که معیاری برای مدیریت طولانی مدت قند خون است.

مطالعه دیگری روی 349 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که افرادی که از رژیم کتوژنیک پیروی می‌کردند به طور متوسط 11.9 کیلوگرم در یک دوره 2 ساله از دست دادند. هنگامی که ارتباط بین وزن و دیابت نوع 2 را در نظر می‌گیریم، این یک مزیت مهم است.

علاوه بر این، آنها همچنین بهبود مدیریت قند خون را تجربه کردند و استفاده از برخی داروهای قند خون در بین شرکت کنندگان در طول دوره مطالعه کاهش یافت.

برای اطلاعات بیشتر، این مقاله را در مورد مزایای رژیم‌های کم کربوهیدرات برای افراد مبتلا به دیابت بررسی کنید.

رژیم کتوژنیک حساسیت به انسولین را افزایش داده و باعث از دست دادن چربی می‌شود که منجر به مزایای سلامتی قابل توجهی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا پیش دیابت می‌شود.

تاثیر رژیم کتوژنیک بر روی دیابت چیست؟

قندها و نشاسته‌هایی که از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید به عنوان نوعی قند به نام گلوکز وارد جریان خون شما می‌شوند. در پیش دیابت، بدن شما در مدیریت گلوکز خون به دلیل مقاومت در برابر هورمونی به نام انسولین مشکل دارد که منجر به خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شود. به طور معمول، انسولین به بدن شما کمک می‌کند سطح گلوکز خون را کنترل کند، اما اگر مقاومت به انسولین مختل شده باشد، اثر ضعیف تر است، بنابراین گلوکز خون افزایش می‌یابد.

تحقیقاتی وجود دارد که از رژیم‌های کم کربوهیدرات مانند کتوژنیک در درمان پیش دیابت حمایت می‌کند. کاهش مصرف قند و نشاسته ممکن است با جلوگیری از ورود هرچه بیشتر قند به خون، سطح قند خون را کاهش دهد. همچنین به معکوس کردن مقاومت به انسولین کمک می‌کند.

رژیم‌های کم کربوهیدرات از متوسط تا بسیار کم کربوهیدرات متغیر است. بقیه کالری شما از پروتئین و چربی می‌آید، بنابراین ممکن است بیشتر از یک فرد معمولی به غذاهای پر پروتئین و پرچرب وابسته باشید.

غذاهای مناسب در رژیم کتوژنیک برای پیش دیابت

  • غذاهای بدون کربوهیدرات
  • گوشت، مرغ و ماهی
  • تخم مرغ
  • روغن ها
  • کره

آیا در صورت ابتلا به دیابت رژیم کتوژنیک کار می‌کند؟

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می‌توانند با رژیم کتو لاغر شده و سطح قند خون خود را کاهش دهند. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که با این رژیم وزن خود را کاهش دادند، به داروی کمتری نیاز داشتند و با پیروی از رژیم کتو به مدت یک سال، A1c خود را کاهش دادند.

اگر به انسولین مقاوم هستید – یعنی سطح قند خون شما بالاتر است زیرا بدن شما به هورمون انسولین پاسخ نمی‌دهد – می‌توانید از کتوز تغذیه‌ای بهره مند شوید، زیرا بدن شما به انسولین کمتری نیاز دارد و آن را تولید می‌کند.

مطالعات کمتری در مورد رژیم کتو برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 وجود دارد. این رژیم به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کمک می‌کند تا سطح A1c خود را کاهش دهند، اما برای دریافت تصویر کامل از اثرات رژیم غذایی به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

به خاطر داشته باشید که اکثر مطالعات فقط به نتایج کوتاه مدت رژیم کتو پرداخته‌اند. مشخص نیست که آیا به عنوان یک راه طولانی مدت برای مدیریت دیابت شما کار می‌کند یا خیر.

اگر تصمیم دارید رژیم کتو را امتحان کنید، توجه داشته باشید که ممکن است رعایت آن سخت باشد. مقدار بسیار کم کربوهیدرات در برنامه تغییر بزرگی برای بسیاری از افراد است. همچنین  باعث می‌شود تا چند هفته تا زمانی که بدنتان سازگار شود، احساس خستگی کنید. برای موفقیت آمیز بودن آن، ایده خوبی است که یک برنامه غذایی تهیه کنید که می‌توانید از آن پیروی کنید، از جمله وعده‌های غذایی کتو پسند و میان وعده‌هایی که باید آماده داشته باشید.

آیا رژیم کتوژنیک در صورت ابتلا به دیابت بی خطر است؟

این بستگی به نوع دیابت شما دارد. به طور کلی، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که دارای اضافه وزن هستند به نظر می‌رسد نتایج خوبی را با خیال راحت به دست می‌آورند. اگر دیابت نوع 1 دارید و می‌خواهید رژیم کتو را امتحان کنید، حتما ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. شما باید سلامت خود را به دقت بررسی کنید و مراقب علائم کتواسیدوز باشید. برای هر دو نوع، ایده خوبی است که از نزدیک با پزشک خود کار کنید، زیرا ممکن است نیاز به تغییر داروهای خود داشته باشید.

شیرینی‌های مجاز در رژیم کتوژنیک

ابتلا به دیابت به این معنی نیست که باید دسر و شیرینی را حذف کنید! اشکالی ندارد که هر از چند گاهی از یک خوراکی لذت ببرید، به خصوص اگر وقت بگذارید و یاد بگیرید چگونه شیرینی‌ها را به درستی در برنامه غذایی خود بگنجانید و دسرهایی بپزید که مناسب دیابت هستند.

برای اینکه یک دسر یا شیرینی مناسب دیابت باشد، باید کم کربوهیدرات باشد و قند افزوده کمی داشته باشد. لبنیات کم چرب مانند غلات کامل، میوه‌ها و حتی شکلات، یک ماده عالی برای استفاده از آن است. توت‌ها و هلو طعم عالی و فواید سلامتی دارند و زمان هضم را طولانی می‌کنند پس از آنها میتوان برای شیرینی‌های مجاز در رژیم کتوژنیک استفاده کرد.

دسرها و شیرینی‌های مجاز در رژیم کتوژنیک که مناسب دیابت هستند به راحتی تهیه می‌شوند، بنابراین مجبور نیستید ساعت‌ها در آشپزخانه بمانید و می‌توانید آن‌ها را به سرعت آماده کنید تا در مورد انتخاب گزینه‌های سالم هیچ بهانه‌ای نداشته باشید. همچنین می‌توانید آن‌ها را در دسته‌های کوچک درست کنید تا بتوانید بدون زیاده‌روی از مقدار مناسبی لذت ببرید، و بدون باقی‌مانده شانس پرخوری نخواهید داشت.

این یک تصور غلط رایج است که دسرهای مناسب دیابت بدمزه هستند، اینطور نیست. گزینه‌های متنوعی از شیرینی‌ها وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا برنامه غذایی خود را هم هیجان‌انگیز و هم سرگرم‌کننده نگه دارید و در مورد غذاها محدودیتی ندارید، و از خوردن یک غذای مشابه هر روز دلسرد نمی‌شوید.

نمونه‌ای از شیرینی‌های مجاز در رژیم کتوژنیک

  • هات چاکلت بدون شکر
  • میوه‌های فصل آغشته به ماست
  • ماکارون‌های نارگیلی کم کربوهیدرات
  • میوه‌های کبابی بدون شکر

کتو براونی‌ها مورد علاقه هستند زیرا یک دستور ساده، کم کربوهیدرات و بدون شکر، براونی‌های کاملی را برای شما فراهم می‌کند که مملو از فاج و شکلات است و در عین حال فاقد گلوتن و سازگار با دیابت است. براونی یکی از دلچسب ترین و خوشمزه ترین دسرهاست و نوع بدون شکر آن نیز به همان اندازه خوشمزه است. ابتلا به دیابت به این معنی نیست که شما باید شکلات را حذف کنید. کتو براونی‌ها به قدری خوشمزه هستند که هرگز متوجه بدون قند یا کم کربوهیدرات بودن آنها نمی‌شوید.

بروکلی یک مشاور روزمره و معتبر، خوانندگان را با نکات تغذیه ای و کالری شمار سریع و سالم همراه با پشتیبانی متخصص توانمند می سازد تا انتخاب روشنگری در مورد غذا، تغذیه، سلامتی و سبک زندگی درست داشته باشند. با بروکلی میزان دقیق کالری مصرفی، ایجاد تعادل در مصرف وعده های غذایی، رسیدن به وزن ایده آل و رژیم غذایی سالم را دریافت کنید.

اپلیکیشن کالری‌ شمار بروکلی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها