تیپ بدنی مزومورف

تیپ بدنی مزومورف سرویس پرداخت شناسه دار زرین پال
کالری شمار بروکلی > تمرینات ورزشی > تیپ بدنی مزومورف

مزومورف به تیپ بدنی با نسبت ماهیچه به چربی به طور طبیعی بالا اشاره دارد. افراد با این تیپ بدنی معمولاً به تمرینات با وزنه واکنش نشان می دهند و ساخت و حفظ عضله را نسبت به سایر افراد آسان تر می دانند. همچنین ممکن است افزایش یا کاهش وزن برای آنها آسان تر باشد.

هر کس تیپ بدنی متفاوتی دارد. با این حال، طبق یک نظریه، سه تیپ بدنی اصلی وجود دارد و اکثر افراد در یک یا ترکیبی از این دسته بندی ها قرار می گیرند.

تفاوت های گسترده ای بین انواع بدن وجود دارد که عمدتاً به آسانی افزایش وزن یا عضله و همچنین شکل طبیعی بدن شخص مربوط می شود.

در این مقاله به این می پردازیم که تیپ بدنی مزومورف و بهترین رژیم ها و تمرینات برای افراد با این تیپ چیست؟

تعریف بدن مزومورف

فردی که دارای تیپ بدنی مزومورف است معمولاً به ترکیبی از تمرینات بدنسازی و هوازی به خوبی پاسخ می دهد.

تیپ بدنی مزومورف شامل بدنی متوسط با رشد عضلانی بالاتر از حد متوسط و چربی بدن نسبتاً کم است. مردم ممکن است آن را به عنوان یک بدن طبیعی ورزشی توصیف کنند.

برخی از افراد ترکیبی از این تیپ ها هستند و  برخی دیگر در هیچ یک از دسته‌ها قرار نمی گیرند.

مزومورف ها به دلیل نسبت بالای عضله به چربی خود، ورزشکار و قوی هستند که ممکن است سینه، شانه ها و اندام عضلانی به آنها بدهد. توزیع وزن آنها در اطراف بدن معمولاً نسبتاً یکنواخت است.

افرادی که بدنی از نوع مزومورف دارند، به راحتی عضله و وزن پیدا می کنند. به طور معمول، آنها به سرعت وزن کم اما به راحتی چربی اضافه می کنند. بنابراین، مزومورف ها نیاز دارند که کالری دریافتی خود را رعایت کنند یا فعال بمانند تا از افزایش وزن جلوگیری کنند. ترکیبی از تمرینات با دستگاه و کاردیو معمولاً برای مزومورف ها بهترین کارایی را دارد.

افرادی دارای بدن مزومورف معمولاً برای ورزش مناسب هستند و وضعیت بدنی خوبی دارند. به عنوان مثال، بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که ورزشکاران بسکتبال، بوکس، هنرهای رزمی، تمرینات قدرتی، شنا، دو و میدانی و والیبال معمولاً دارای ویژگی‌های مزومورفیک هستند.

مطالعه بیشتر:  اهمیت فیبر خوراکی برای لاغری

انواع مختلف تیپ بدن

اکتومورف ها و اندومورف ها به عنوان دو نوع دیگر از تیپ های بدنی هستند.

اکتومورف ها ماهیچه و چربی کمی دارند. آنها معمولاً اندامی لاغر و پاهای بلند دارند. افراد با این تیپ بدنی ممکن است برای افزایش وزن یا عضله دچار مشکل شوند.

اندومورف ها دارای چربی بدن بالایی با شکل منحنی هستند. آنها می تواند به سرعت وزن و عضله اضافه می کنند، اما برای کاهش دوباره آنها تلاش زیادی نیاز است.

در حقیقت، بسیاری از افراد ممکن است ترکیبی از این تیپ های مختلف بدن را داشته باشند. به عنوان مثال، اکتو اندومورف ها چربی بیشتری را در قسمت پایین تنه خود نگه می دارند و قسمت بالایی بدنشان لاغرتر است. این توزیع وزن یک شکل گلابی شکل ایجاد می کند.

اندو اکتومورف ها چربی بیشتری در قسمت بالایی بدن خود دارند و پایین تنه لاغرتر هستند. افراد دیگر ممکن است احساس کنند که ویژگی های هر سه تیپ بدن را دارند.

نحوه تشخیص نوع بدن

مزومورف ها و اندومورف ها هر دو به سرعت وزن می گیرند، در حالی که اکتومورف ها سخت تر وزن اضافه می کنند.

عامل دیگر افزایش عضله است. مزومورف ها و اندومورف ها به سرعت عضله می گیرند، در حالی که اکتومورف ها اینطور نیستند. اندومورف دارای شکل گردتر یا منحنی تر از مزومورف است.

بهترین رژیم غذایی مزومورف

بهترین رژیم غذایی برای مزومورف به اهداف سلامتی یا تناسب اندام آنها بستگی دارد. مزومورف ها به راحتی وزن اضافه می کنند. بنابراین نیاز به رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل دارند یا باید برای جلوگیری از چربی اضافی بدن، فعال باشند.

نیاز کالری افراد دارای تیپ بدنی مزومورف کمی بیشتر از افراد با سایر تیپ های بدنی است. آنها معمولاً به رژیم های غذایی با پروتئین بالاتر پاسخ بهتری می دهند.

کسانی که وزن اضافه کرده اند ممکن است بخواهند اندازه وعده و کالری دریافتی خود را کاهش دهند. با این حال، کسانی که می‌خواهند عضله‌سازی کنند، باید کالری دریافتی خود را افزایش دهند و در عین حال از غذاهای سالم استفاده کنند.

یک رژیم غذایی سالم باید شامل انواع غذاها باشد. برای تیپ بدنی مزومورف، وعده های غذایی را به یک سوم تقسیم کنید: یک سوم پروتئین، یک سوم سبزیجات (یا میوه)، و یک سوم کربوهیدرات های غلات کامل (یا چربی های سالم).

مطالعه بیشتر:  سوپرغذاها

بهترین تمرین مزومورف

برای دستیابی به هیکلی لاغر و عضلانی، مهم است که افراد هم تمرینات هوازی و هم تمرینات با وزنه را در برنامه های تمرینی خود بگنجانند.

فردی با تیپ بدنی مزومورف که مایل به کاهش وزن است باید تمرینات هوازی را در اولویت قرار دهد.

برای نتایج مطلوب، تمرین تناوبی با شدت بالا (HIIT) توصیه می شود. HIIT شامل دوره‌های متناوب ورزش شدید با فواصل فعالیت یا استراحت سبک‌تر است.

مزومورف هایی که مایل به عضله سازی هستند باید تمرینات مقاومتی مانند تمرینات وزنه برداری را در اولویت قرار دهند. به طور کلی، مزومورف ها به تمرینات با وزنه خوب پاسخ می دهند و به سرعت عضله سازی می کنند.

بسته به اهداف تناسب اندام فرد، تمرینات با وزنه باید شامل ترکیبی از تمریناتی باشد که گروه های مختلف عضلانی را هدف قرار می دهد. برای نتایج بهینه و افزایش عضلات، افراد باید تعداد تکرارهای کم تا متوسط را با وزنه های متوسط تا سنگین انجام دهند.

همچنین مهم است که برنامه تمرینی را به طور منظم تغییر دهید و استراحت و ریکاوری کافی داشته باشید.

خلاصه

هر کس تیپ بدنی متفاوتی دارد. برخی افراد احساس می کنند که تیپ بدنی آنها به تیپ خاصی از جمله مزومورفیک نزدیک است. برخی دیگر ترکیبی از تیپ های بدنی دارند یا در هیچ دسته ای قرار نمی گیرند.

آشنایی با نوع سوماتوتیک به فرد کمک می کند تا اهداف سلامتی و تناسب اندام خود را تعیین کند. به عنوان مثال، مزومورف ها ممکن است به کالری بیشتری نسبت به سایرین نیاز داشته باشند و در صورت انجام تمرینات خاصی، داشتن توده عضلانی بدون چربی برایشان آسان تر است.

این افراد باید با یک متخصص تغذیه یا مربی تناسب اندام مشورت کنند تا یک رژیم غذایی و برنامه ورزشی موثر برای تیپ بدن و اهداف خود داشته باشند.

با بروکلی میزان دقیق کالری مصرفی، ایجاد تعادل در مصرف وعده های غذایی، رسیدن به وزن ایده آل و رژیم غذایی سالم را دریافت کنید.

اپلیکیشن کالری‌ شمار بروکلی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها